גזל סמוי במקום העבודה

גזל סמוי במקום העבודה הנו תופעה מצויה בימינו. כיום מחקרים מצביעים על כך ששכירים גוזלים את מעסיקיהם כדרך פיצוי לעצמם על כך שלדעתם המשכורת אינה מספיקה והולמת את תפוקת עבודתם או יוקר המחיה ועל כן הם מפצים עצמם על ידי שהם עובדים פחות כגון שהם עוסקים בעיסוקים אישיים שלהם בזמן העבודה על חשבון המעסיק; הם מדפיסים דפים, חשבונות וצורכי משרד אישים שלא קשורים לעבודה; משתמשים בציוד של העבודה לצרכים אישים וכהנה רבות.

מונח דומה לתופעה זו מופיע בהלכה: "עושה אדם דין לעצמו". מושג זה נכתב בימי התלמוד. כוונת ההלכה היא שאדם שנגזל ממנו דבר על ידי אדם אחר הוא יכול לנסות להציל את החפץ מיד הגזלן גם ללא המתנה לזימון לבית הדין. וזוהי הכוונה "לעשות דין לעצמו" כלומר לדון בעצמו ולא להמתין לתביעה בבית הדין. וכך מובא בהלכה:

יכול אדם לעשות דין לעצמו. אם רואה שלו ביד אחר שגזלו, יכול לקחתו מידו. ואם האחר עומד כנגדו, יכול להכותו עד שיניחנו, (אם לא יוכל להציל בענין אחר), אפילו הוא דבר שאין בו הפסד אם ימתין עד שיעמידנו בדין, והוא שיוכל לברר ששלו הוא נוטל בדין…

שולחן ערוך, חושן משפט סימן ד סעיף א.

קראו את מאמרו של הרב חיים דוד הלוי שנשאל על גזל סמוי במקום העבודה והאם מותר לשכיר לעשות דין לעצמו במקום העבודה ולפצות עצמו כנ"ל .

הרב חיים דוד הלוי כיהן כרבה של תל אביב בשנים תשל"ג – תשנ"ח. זוכה פרס ישראל לספרות תורנית ופרס הרב קוק. מחבר השו"ת "עשה לך רב" ועוד ספרים.

המאמר התפרסם בספרו "עשה לך רב", חלק ג', סימן נג.

תקציר:

  1. פתיחה.
  2. גדר ההלכה "עושה אדם דין לעצמו".
  3. מסקנה.
מסקנת המאמר:

  1. לאור ההלכה אין רשות לשכיר לפצות עצמו ולגזול מהמעסיק זמן, חומרים, חפצים ושאר דברים שלא נלקחו ממנו.
  2. גזל סמוי במקום העבודה אינו בגדר "עושה אדם דין לעצמו" והנו אסור על פי ההלכה ונחשב לגניבה.


קישורים:

מקורות נוספים:

שתפו ברשתות החברתיות

יש לכם מה להוסיף בנושא? נשמח שתשלחו אלינו

דילוג לתוכן