חברה בע"מ – היחס והמשמעות לאור היהדות

חברה בע"מ במשפט האזרחי מוגדרת כאישיות משפטית עצמאית ונפרדת מבעל החברה. הגדרה זו מצריכה את העוסקים במלאכת הפסיקה היהודית לחשוב מחדש. בעידן הקודם פחות היה מצוי, אם בכלל, הגדרה לעסק באופן זה. בעבר הרחוק לפני המהפכה התעשייתית בני אדם היו לרוב עצמאים והוגדרו הם ועיסוקם כאחד. לאחר שהחלה התעשייה ולאחר מכן התפתחות הארגונים החלה מגמה בשל צרכים כלכלים ושיקולים שונים להפריד את החברה מבעליה. הגדרה לחברה כאישיות נפרדת מבעליה ולא אנושית מעלה שאלות בהלכה שצריכים לתת את הדעת אליהם.

האם מותר לתת הלוואה בריבית לחברה? אדם שנתן הלוואה לחברה האם השביעית משמטת את ההלוואה וצריכים לעשות פרוזבול? וכהנה שאלות הנוגעות בדיני ממונות.

א"כ יש לעיין כיצד תתייחס התורה למעמדה של חברה בע"מ.

גם ברמת המשפט המודרני נראה שיצירת אישיות משפטית נפרדת מבעליה היא אינה אבסולוטית. פעמים לא מעטות אנו מוצאים שמכילים את האחריות של החברה על בעליה. מושג משפטי זה נקרא "הרמת מסך". הרמת מסך היא כלי משפטי המאפשר לייחס את החובות והזכויות של חברה בערבון מוגבל לבעליה. לפי ההיגיון והצדק קשה להכיל מקרה בו אדם ניהל חברה בצורה כושלת ורשלנית הגובלת ברמאות ופשיעה, שהתנער מכל אחריות ואשמה וינוקה מהחובות שגרר עקב התנהלותו. לכן במקרים כאלו מבקש הנושה או הניזוק להרים את מסך ההתאגדות ולהכיל את התביעה על בעלי החברה.

השימוש בהרמת מסך הנו חריג ויוצא דופן, אמנם מנגנון זה מלמד שהאדם מבין שלא ניתן לחלוטין לנתק את האדם מהיוזמה והחברה שהקים, ועל כן חלה עליו אחריות כלשהי גם במצב של חדלות פירעון של החברה.

קול קורא

אנו קוראים לאנשי תורה ומקצוע לחקור את הנושא בהיבטי התורה.

אנו מעוניינים באנשים שכתבו בנושא ומוכנים לשתף את כתיבתם לציבור הרחב על ידי פרסום במכון.

הגשת מועמדות

הגשת מועמדות לכתיבת המאמר תחת המכון אנא שלחו קו"ח ובקשה להגשת מועמדות לכתיבת המאמר.

מלגה על סך 3000 ש"ח לנמצא מתאים.


קישורים:

מקורות נוספים:

דוד האן, בדין שמיטת כספים ופרוזבול, תשס"ו באתר דעת.

מורן אופיר, תומר פלח ואוריאל פרוקצ'יה, ‏הרמת המסך: בחינה עיוני ואמפירית, עיוני משפט מ"ב , תשע"ט.

שתפו ברשתות החברתיות

יש לכם מה להוסיף בנושא? נשמח שתשלחו אלינו

ביקורת פנימית לאור היהדות

ביקורת פנימית היא פעילות המתבצעת על ידי מבקר פנימי בארגון ציבורי. האם נוכל למצוא קוים מנחים בספרות היהדות להתפתחות זו?

קרא עוד »
דילוג לתוכן