כריית מנהרות בשבת ושימוש בהם

כריית מנהרות כמו כל שאר עבודות עפר וסלילת דרכים במדינת ישראל נעשים בהרבה מן המקרים על ידי אינם יהודים. בחלק מהמקרים, לאחר שהקבלן הזוכה במרכז מתחיל את עבודתו, העבודות נמשכות גם בשבת. לפי גדרי ההלכה היהודית באופן כללי כאשר יהודי ממשיך במכוון לעבוד ולעשות מלאכה גם בשבת התוצרת של המלאכה נאסרת לשימוש גם לאחר השבת. והוא הדין כאשר גוי עושה בשבת את המלאכה עבור היהודי. לכן, לאור מקרים בהם נערכו עבודות בשבת עבור ישראל התעוררו שאלות בקרב הדתיים האם מותר ליהנות ולהשתמש בתוצרים של אותה מלאכה. האם מותר לנסוע בכביש שנסלל בשבת או לעבור דרך מנהרה שנחפרה בשבת?

שאלה מעין זו התגלגלה לשולחנו של הרב שלמה עמאר, והרב בחן את המקרה לאור ההלכה ומעלה את מסקנתו. קראו את תשובתו של הרב שלמה עמאר על שימוש והנאה מכריית מנהרות בשבת.

הרב שלמה עמאר היה הראשון לציון בין השנים ה' תשס"ג – תשע"ג 2003-2013, וכיום מכהן כרבה הראשי של עיר הבירה, ירושלים.

המאמר התפרסם בספרו שו"ת שמע שלמה ח"י אורח חיים, סימן י'.

תקציר:

  1. הצגת השאלה.
  2. חילוק בין בית לשדה.
  3. שיטת רבינו תם.
  4. לדור בבית שנבנה בקבלנות בשבת.
  5. בניית בית כנסת בקבלנות.
  6. צורכי רבים.
  7. שכולם רגילים לבנות על ידי קבלנות.
  8. בין שבת לחול המועד.
  9. שיטת הרב עובדיה יוסף.
  10. לצורך מצווה.
  11. שיטת השולחן ערוך.
  12. מסקנה.
מסקנות המאמר:

מנהרות שנכרו בשבת על ידי אינם יהודיים שעבדו בחוזה קבלני, אין לאסור וגם לא מקום להחמיר ממידת חסידות שלא להשתמש במנהרות.


קישורים:

מקורות נוספים:

לקריאות נוספות:

שתפו ברשתות החברתיות

יש לכם מה להוסיף בנושא? נשמח שתשלחו אלינו

ביקורת פנימית לאור היהדות

ביקורת פנימית היא פעילות המתבצעת על ידי מבקר פנימי בארגון ציבורי. האם נוכל למצוא קוים מנחים בספרות היהדות להתפתחות זו?

קרא עוד »
דילוג לתוכן