מעמד קראי רוסיה

על מעמד קראי רוסיה נצרך הרשל"צ, הרב אליהו בקשי דורון, לדון עקב פנייה מבית הדין בתל אביב.
אל בית הדין הרבני בתל אביב הגיעה בחורה, בת לאם יהודייה ולאב קראי מרוסיה בכדי להינשא. בית הדין דן בסוגיה והיו מתירים ואוסרים כדלקמן במאמר. על כן הוחלט לשלוח את השאלה לנשיא בית הדין הגדול אז, הרב אליהו בקשי דורון, ולהשאיר לו את ההכרעה בסוגיה. המאמר שלפניכם הנו שתי תשובות בהם דן הרשל"צ בדין היתר הבחורה להינשא והן בדין מעמד קראי רוסיה.

הרב אליהו בקשי דורון היה הראשון לציון והרב הראשי לישראל בשנים 1993–2003.

המאמר התפרסם בספרו שו"ת בנין אב חלק ד' סימנים עא עב.

תקציר:

סימן עא

  1. פתיחה.
  2. דין קראי רוסיה.
  3. בת קראי ויהודייה מעוררת רק שאלת ספק ממזרות.
  4. חובת ההצלה מעגינות במצב שנוצר שלא באשמת הבת.
  5. חובת ריחוק הקראים לא חלה על ספק ממזרים.
  6. התבוללות קראי רוסיה עשתה אותם ספק נכרים.
  7. ספק באבהות קראי.
  8. נספחים א' ב' ג'.

סימן עב

  1. פתיחה.
  2. ההיתר התייחס רק לבת לאם יהודייה
  3. איסור הקראים לא נאמר על בת לאם יהודייה.
  4. האמנם איסור הקראים הוא מחמת גזירה ולא מחמת ספק.
  5. הרחקת הקראים מצד מעשיהם.
  6. החשבת המיעוט הקראי בארץ כקבוע.
  7. הקראים ברוסיה הם ספק נכרים.
  8. מצבה של המבקשת נחשב כדיעבד.

קישורים:

שו"ת בנין אב ח"ד באתר hebrewbooks.

מקורות נוספים:

שתפו ברשתות החברתיות

יש לכם מה להוסיף בנושא? נשמח שתשלחו אלינו

דילוג לתוכן