נישואים וגירושים פיקטיביים והשלכותיהם ההלכתיות

לא חדשה היא הסוגיה של נישואים וגירושים פיקטיביים. בספרות השו"ת מצאנו שנשאלנו הרבנים הראשיים לישראל הראי"ה קוק והרב עוזיאל על נישואים פיקטיביים לצורך עליה. עד היום אנשים משתמשים בזה לצרכים שונים כמו לקבל אזרחות בארה"ב. וכשם שזה בנישואים כך זה בגירושים, אנשים עורכים גירושים פיקטיביים כדי להבריח נכסים. לא פעם קורה שאנשים נכנסים לחובות ובכדי לא לשלם לנושים את חובותיהם הם מתגרשים בעצת עו"ד כדי שיהיה חייב לשלם לאשתו ולא לבעל החוב וכך הם שומרים על הנכסים שלהם.

האם דבר זה מותר על פי הלכה? בדיני ממונות? בדין הונאה?

האם אישה שמתחתנת ומתגרשת בנישואים כאלו נחשבת גרושה האסורה לכהן?

שתי תשובות של הרשל"צ, הרב אליהו בקשי דורון, בדבר נישואים וגירושים פיקטיביים והשלכותיהם ההלכתיות.

הרב אליהו בקשי דורון היה הראשון לציון והרב הראשי לישראל בשנים 1993–2003.

המאמר התפרסם בספרו שו"ת בנין אב חלק ה' סימנים עח, עט.

תקציר:

סימן עח: גירושין פיקטיביים כדי להבריח נכסים

  1. פתיחה.
  2. אם מותר הדבר מצד הברחת נכסים.
  3. קידושין פיקטיביים.
  4. גירושין פיקטיביים האם אוסרים לכהן כגרושה.
  5. ברכות בנישואין שניים לאחר גירושין פיקטיביים.
  6. אין לעשות קידושין וגירושין אלא לשם אישות בלבד.

סימן עט: כהן שחי עם גרושה שנישאה בנישואין פיקטיביים

  1. פתיחה
  2. אימות המציאות שהקידושין היו פיקטיביים.
  3. האם הכלל אין הולכים בקידושין אחר אומדנות האו מדאורייתא.
  4. פסק האחרונים בקידושין פיקטיביים.
  5. דעת ה'הר צבי' שהקידושין פיקטיביים אין אפילו ריח גט.

קישורים:

שו"ת בנין אב ח"ה באתר hebrewbooks.

מקורות נוספים:

שתפו ברשתות החברתיות

יש לכם מה להוסיף בנושא? נשמח שתשלחו אלינו

ביקורת פנימית לאור היהדות

ביקורת פנימית היא פעילות המתבצעת על ידי מבקר פנימי בארגון ציבורי. האם נוכל למצוא קוים מנחים בספרות היהדות להתפתחות זו?

קרא עוד »
דילוג לתוכן