תרומת זרע מבנק הזרע לאור היהדות

תרומת זרע החלה להתפתח בעידן המודרני עם התפתחות הטכנולוגיה. ככל שהסביבה המדעית אפשרה תנאי קיום מיטיבים של תרומת זרע עד לכדי יצירת בנק שבו כל מאן דהו יוכל לקבל זרע כך הדרישה הלכה וגדלה עד שכיום הדבר שכיח ומצוי לרוב. ניתן לומר שסוגיית תרומת זרע היוותה אחד האתגרים הגדולים בעת החדשה מבחינה הלכתית ואתית. אם עד עתה תפוסי החשיבה כיצד מתהווה תא משפחתי ומהו מבנה התא משפחתי שבהם גדלו הדור הקודם היו כמעט באופן מוחלט רק בדרך אחת לפתע כללי המשחק השתנו ונוצרו מספר רב של וריאציות חדשות ליצירת תא משפחתי.

השלכות בנק הזרע והמבנה החדש של תא משפחה אתגרו לא מעט את פוסקי הדור והללו נאלצו והוצרכו לחשוב על האתגרים העומדים בפתחו של פיתוח זה.

חלק מהנושאים בהם עסקו הפוסקים השייכים לתחום ההלכה היו: איסור הוצאת זרע האיש ללא חיי אישות; מעמדם של ילדים אלו; במידה וילדים אלו נחשבים אחים מאותו אב האם ישנו חשש נישואי אחים; איסור להרות לאדם שאינו הבעל; תרומת זרע באשת איש ובפנויה.

המאמר שלפניכם דן בשאלות האם מותרת תרומת זרע באשת איש ובפנויה. כותב המאמר הנו הרב בנציון פירר.

הרב בנציון פירר היה רב מושב ניר גלים וסופר. חיבר למעלה מ- 30 ספרים בתחומי תורה וספרות.

המאמר התפרסם ב'נועם', שנתון לבירור בעיות בהלכה, ספר ו', תשכ"ג (1963).

תקציר:

  1. הזרעה באשת איש.
  2. מעמדו של בן הנולד מתרומה.
  3. הזרעה בפנויה.
  4. דן בדין הולכים אחר הרוב שבבנק הזרע.
  5. סיכום.

קישורים:

'נועם' ספר ו' באתר hebrewbooks.

מקורות נוספים:

שתפו ברשתות החברתיות

יש לכם מה להוסיף בנושא? נשמח שתשלחו אלינו

דילוג לתוכן