תמב. שלא לאכל מעשר שני של דגן חוץ לירושלים

דברים יב:

יז לֹא תוּכַל לֶאֱכֹל בִּשְׁעָרֶיךָ מַעְשַׂר דְּגָנְךָ וְתִירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ וּבְכֹרֹת בְּקָרְךָ וְצֹאנֶךָ וְכָל נְדָרֶיךָ אֲשֶׁר תִּדֹּר וְנִדְבֹתֶיךָ וּתְרוּמַת יָדֶךָ.

ספר המצוות לרמב"ם מצוות לא תעשה קמא:

שהזהירנו מאכול מעשר שני של דגן חוץ לירושלים. והוא אמרו יתעלה (דברים יב, יז) "לא תוכל לאכול בשעריך מעשר דגנך", ומי שאכל מעשר שני בלא פדיון לוקה אבל בתנאי שהתבאר במכות (יט ע"ב) והוא שאכלוהו בחוץ אחר שראה פני הבית כלומר שהגיע לפנים מחומת ירושלים, והוא אומרו שם "מאימתי חייבין? משיראה פני הבית".

ספר החינוך:

שלא לאכל מעשר שני של דגן חוץ לירושלים. ועל זה נאמר (דברים יב, יז) "לא תוכל לאכל בשעריך מעשר דגנך" והכתוב הבא אחריו יורה עליו שבמעשר שני הוא מדבר, שנאמר "כי אם לפני ה' אלהיך תאכלנו אתה ובנך ובתך ועבדך ואמתך", ואילו שאר מעשרות לעניים או ללויים הם.

וענין מעשר שני מהו כתבתי למטה בסדר זה (מצוה תעג).

וטעם היותו נאכל בירושלים כתבתי בסדר אם בחקותי במצות מעשר בהמה (מצוה שס).

מדיני המצוה. מה שאמרו זכרונם לברכה (מכות יט ע"ב) שאין חייבין מלקות על אכילתו, אלא אם כן יאכלו אותו בלי פדיון אחר שראה פני הבית, וכן אמרו בסוף מכות מאימתי חיבין עליו? משיראה פני הבית. וכבר הרחבתי דברי בדיני קביעות פירות למעשר בסדר ויקח קרח (מצוה שצה) ושם תראנו אם תחפץ. ויתר פרטי המצוה, מבוארים במסכת מעשר שני.

ונוהג אסור זה, בזכרים ונקבות בזמן שחיוב מעשר שני נוהג, ובסדר שופטים (מצוה תקז), נבאר בעזרת השם הזמן והמקומות שנוהג שם. והעובר על זה ואכל כזית ממנו חוץ לירושלים חיב מלקות.


קישורים:

מצווה זו קשורה עם מצוות תמג תעג ותרי

מקורות נוספים:

שתפו ברשתות החברתיות

יש לכם מה להוסיף בנושא? נשמח שתשלחו אלינו

לא נמצאו מאמרים קשורים
דילוג לתוכן