תרד. למחות זרעו של עמלק מן העולם

דברים כה:

יט וְהָיָה בְּהָנִיחַ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לְךָ מִכָּל אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב בָּאָרֶץ אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא תִּשְׁכָּח.

ספר המצוות לרמב"ם מצוות עשה קפח:

היא שצונו להכרית זרע עמלק בלבד משאר זרע עשו זכרים ונקבות קטנים וגדולים. והוא אמרו יתעלה (דברים כה, יט) "תמחה את זכר עמלק". וכבר קדם לנו שלש מצות נצטוו בני ישראל בכניסתן לארץ, למנות להם מלך ולבנות בית הבחירה ולמחות זרע עמלק. ומלחמה זו היא מלחמת מצוה. וכבר התבארו משפטי מצוה זו בפרק א מסוטה.

ספר החינוך:

שנצטוינו למחת זרעו של עמלק ולאבד זכדו מן העולם, זכר ונקבה, גדול וקטן, ועל זה נאמר (דברים כה, יט) "תמחה את זכר עמלק", שבכלל זכר הוא הכל. וכבר טעה בנקוד תבה זו גדול הדור, והוא יואב בן צרויה, והשאיר מהם הנקבות, לפי שרבו לא השגיח יפה עליו כשלמדו מקרא זה ונשתבש יואב וקרא זָכָר במקום זֶכֶר כמו שבא בבבא בתרא פרק לא יחפר (כא ע"ב).

משרשי המצוה. הענין שכתבנו במצוה הקודמת לה (תרג).

דיני המצוה. קצרים, והם מבארים בפרק שמיני מסוטה.

וזאת מן המצות המוטלות על הצבור כלן, וכענין שאמרו זכרונם לברכה (סנהדרין כ ע"ב), שלש מצות נצטוו ישראל בשעת כניסתן לארץ למנות להם מלך, ולבנות להם בית הבחירה, ולהכרית זרע עמלק. ובאמת כי גם על כל יחיד מישראל הזכרים מוטל החיוב להרגם ולאבדם מן העולם, אם יש כח בידם בכל מקום ובכל זמן, אם ימצא אחד מכל זרעם. והעובר על זה ובא לידו אחד מזרע עמלק ויש ספק בידו להרגו ולא הרגו בטל עשה זה.

משום ייחודו משאר העמים שהייתה בהם היראה

רמב"ן שמות יז, טז:

וטעם העונש שנענש עמלק יותר מכל העמים, בעבור כי כל העמים שמעו וירגזון (שמות ט"ו, י"ד), ופלשת אדום ומואב ויושבי כנען נמוגו מפני פחד י"י ומהדר גאונו, ועמלק בא ממרחק כמתגבר על השם, ולכך אמר בו: ולא ירא אלהים (דברים כ"ה, י"ח), ועוד כי הוא נין עשו וקרוב לנו, עובר מתעבר על ריב לא לו.

קיום זכר לעמלק מסכן את מוסריות העולם

הרש"ר הירש שמות יז, טז:

הדבר המעמיד בסכנה את עתידה המוסרי של האנושות אינו עמלק אלא "זכר עמלק", תהילת זכרו של עמלק. כל עוד דברי הימים של האנושות מייחסים כבוד לגיבורי החרב, וכל עוד שחונקי ורוצחי אושר המין האנושי לא אבד זכרם, הרי שהדורות הבאים יביטו בהערצה על בעלי הזרוע האלה הידועים לשמצה, וזכרם יעורר את השאיפה ללכת בעקבותיהם במעשי אלימות ותהילה.


קישורים:

מצווה זו קשורה עם מצוות תרג ו- תרה.

מקורות נוספים:

שתפו ברשתות החברתיות

יש לכם מה להוסיף בנושא? נשמח שתשלחו אלינו

לא נמצאו מאמרים קשורים
דילוג לתוכן