מפקד אוכלוסין לאור ההלכה

מפקד אוכלוסין מתקיים כמעט בכל יום באופנים שונים, בחירות, ישיבות, וועדות, טיולים, מלונאות, צבא, חינוך ואינספור דוגמאות לספירת בני אדם. האם מותר לספור ולפקוד בני אדם כפי שעושים בהסתדרות הפועלים? שאלה זו שוגרה לרב עזיאל לחוות דעתו בשנת תרצ"ז (1937). שאלת מפקד העם נובעת בעיקרה בעקבות אחת הפרשיות בתורה שממנה משמע שיש איסור לפקוד את העם ומתוך שסופרים את העם ישנו חשש לפריצת מגפה. לפי זה מתעוררת השאלה האם מותר למנות אוכלוסין לאור הנלמד מהתורה שיש איסור.

הרב בן ציון מאיר חי עזיאל היה הרשל"צ בארץ ישראל לפני קום המדינה בין השנים תרצ"ט-תשי"ג (1939-1953).

מאמר זה התפרסם בספרו 'משפטי עזיאל' ח"ג, חושן משפט, עניינים כללים סימן ב'.

תקציר:

  1. פתיחה.
  2. מצווה לדורות או לשעה.
  3. שיטת רבי יצחק אברבנאל.
  4. שיטת הרמב"ן.
  5. מפקד בעל פה או מהכתב.
  6. מסקנה.
מסקנות המאמר:
1. מניין לצורך מותר ומניין שלא לצורך אסור.

2. כל שיש צורך למנות מותר על ידי אמצעי אחר כגון שקלים, הצבעה, מקומות ישיבה, מנות וכדו'.

3. ובמקום שיש צורך מותר למנות אפילו שהצורך אינו מצווה.

4. מפקד בכתב נחשב כשקלים או הצבעה שמותר.

5. מפקד לצורך בחירות הנעשה בכתב, מותר.


קישורים:

הרב בן-ציון מאיר חי עוזיאל באתר ויקיפדיה.

שו"ת 'משפטי עזיאל' ח"ג באתר hebrewbooks.

מקורות נוספים:

הרב אלירן זוהר, "מפקד אוכלוסין בעידן המודרני", תשע"ט (2019).

הרב בניהו ברונר, 'מפקד אוכלוסין – לערוך ולהשתתף', תשע"א (2011).

הרב חיים דוד הלוי, 'ספירת חיילים בצבא', תשמ"ד (1984).

הרב נתן צבי פרידמן, "מספר ומנין תושבי המדינה-לאור ההלכה", תשל"ג (1973).

הרב מנחם כשר, "מנין תשובי מדינת ישראל", תשל"ג (1973).

הרב אליעזר יהודה וולדינברג, "מרשם ומפקד תושבים ישראלים", תשכ"א (1961).

לקריאות והרחבות נוספות:

יעקב פוטשבוצקי, 'מפקד אוכלוסין – בין המשפט העברי למשפט המדינה', באתר דעת, תשס"א (2001).

שתפו ברשתות החברתיות

יש לכם מה להוסיף בנושא? נשמח שתשלחו אלינו