זכויות יוצרים במוזיקה והורדות שירים

זכויות יוצרים במוזיקה הוא מושג שהתגבש בעת המודרנית עם התרבותה של היצירה הרוחנית. בעבר כשאנשים היו יוצרים שירים הם היו מופיעים ומנגנים אותם בפני האנשים אך בעידן המודרני פיתחו אפשרויות של הקלטה, הסרטה וצילום שפתחו עידן חדש של יצירה, שמירת היצירה והפצתה. הפצת תקליטורים, דיסקים והשמעת שירים ברדיו מהווים מצד אחד פריצת דרך גדולה בהפצת היצירה לאנשים וקהלים רבים אך מאידך גם פותחת פרצה המאפשרת העתקת השיר מה שגורם נזק כלכלי ליוצר בהמשך, שכן על ידי זה התמעטו מכירותיו. על אחת כמה וכמה שנושא זה התפתח עם עידן האינטרנט ועל כן החלה להתגבש מדיניות סביב זכויות יוצרים ונחקקו חוקים על מנת להגן על היוצרים בפני שימוש ביצירתם ללא הסכמתם.

גם חכמי ישראל נשאלו בנושא זה וצללו לעמקי הים התלמודי על מנת לבחון כיצד תתייחס היהדות לתחום זה. הרב חיים דוד הלוי כותב על זכויות יוצרים במוזיקה והעתקתם, ומתוך דבריו אנו שומעים גם לימינו להורדת שירים מהאינטרנט.

הרב חיים דוד הלוי כיהן כרבה של תל אביב בשנים תשל"ג – תשנ"ח. זוכה פרס ישראל לספרות תורנית ופרס הרב קוק. מחבר השו"ת "עשה לך רב" ועוד ספרים.

המאמר התפרסם בספרו "עשה לך רב", חלק ו', סימנים צד-צה.

תקציר:

תשובה קצרה על כן אין תקציר.

מסקנות המאמר:

אסור להעתיק, לשכפל או להוריד יצירות של אנשים שמוכרים את יצירותיהם ובפרט אם כתוב שכל הזכויות שמורות המורה שוודאי אינם מעוניינים שיעתיקו, יקליטו או יורידו את השיר ללא רכישה.


קישורים:

הרב חיים דוד הלוי, "זכויות יוצרים", תשד"מ (1984).

שתפו ברשתות החברתיות

יש לכם מה להוסיף בנושא? נשמח שתשלחו אלינו

דילוג לתוכן