עירוב חצרות בבית מלון

עירוב חצרות בבית מלון מאפשרים לאורחים השומרים על הדת היהודית לנשוא חפצים מחדרם ולהוציאם בכל שטח המלון. ללא העירוב לפי ההלכה תכול הגבלה על אורחי המלון כאמור, להוציא חפצים מחדרם לאורך כל השבת, וזה מזיק לתחושת האורח ואווירת שהייתו בשבת במלון וגורם ברבות הזמן שאנשים דתיים לא יבואו לנפוש בסופי שבוע במלון זה ויגרור נזקים כספים.

על כן, בשנת תשע"ט (2019) נכתב על ידי שני רבנים העוסקים מטעם הרבנות בדיני עירוב, נוהל עירובי חצרות בבתי מלון, שיתווה את הנהלים בהתקנת עירוב בבית מלון כשרים.

החוברת נשלחה לרב שלמה עמאר והרב כתב להם הערות והמלצות ומתוך דבריו עולה כי אין חיוב לעשות עירוב חצרות בבתי מלון ומנמק 5 סעיפים מדוע לפטור בתי מלון. קראו את תשובתו על עירוב חצרות בבית מלון.

הרב שלמה עמאר היה הראשון לציון בין השנים ה' תשס"ג – תשע"ג (2003-2013), וכיום מכהן כרבה הראשי של עיר הבירה, ירושלים.

המאמר התפרסם בספרו שו"ת שמע שלמה ח"י אורח חיים, סימן יא.

תקציר:

  1. פתיחה.
  2. מי יעשה את העירוב למלון.
  3. נושא ונותן בדין ברכת העירוב.
  4. עירוב חצרות במקום שעשו שיתופי מבואות.
  5. מקום הנחת העירוב.
  6. האם צריכים עירוב במקום שיש מטבח משותף כבמלון.
  7. דין אורח בעיר שיש בה עירוב.
  8. תיווך דברי החיד"א.
  9. שיטת הרב יצחק וייס בספרו "מנחת יצחק".
  10. באות י"ז כותב ה' סעיפים מדוע מלונות פטורים מעירובי חצרות.
  11. מסקנה.
מסקנות המאמר:

  1. בעיר שעושים שיתופי מבואות (כמו שנוהגים לעשות בערי ישראל בערב פסח) אין צורך מעיקר הדין לעשות גם עירובי חצרות.
  2. מלון פטור מעירובי חצרות מכמה סיבות כמצוין באות י"ז בפנים המאמר.
  3. במידה ורוצים להחמיר ולעשות עירובי חצרות למלון יעשה זאת המשגיח הקבוע של המלון ולא יברך על העירוב.
  4. טוב שבערב פסח בעת שעושה רב העיר עם חבילת מצות שיתופי מבואות ומזכה על ידי אדם נוסף לכל בני העיר שיעשה על חבילת מצות נוספת גם עירובי חצרות ויכלול בנוסח הבקשה גם את האורחים, המבקרים, הנופשים והתיירים בעיר במשך אותה השנה.

קישורים:

מקורות נוספים:

לקריאות נוספות:

שתפו ברשתות החברתיות

יש לכם מה להוסיף בנושא? נשמח שתשלחו אלינו

דילוג לתוכן