תכח. שלא ליהנות מציפוי עבודה זרה

דברים ז:

כה פְּסִילֵי אֱלֹהֵיהֶם תִּשְׂרְפוּן בָּאֵשׁ לֹא תַחְמֹד כֶּסֶף וְזָהָב עֲלֵיהֶם וְלָקַחְתָּ לָךְ פֶּן תִּוָּקֵשׁ בּוֹ כִּי תוֹעֲבַת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ הוּא.

ספר המצוות לרמב"ם מצוות לא תעשה כב:

היא שהזהירנו שלא ליהנות בתכשיטין שיקשטו בהן עבודה זרה והוא אמרו יתעלה: (דברים ז, כה) "לא תחמוד כסף וזהב עליהם". ובספרא בארו שצפויי נעבד אסורין וסמכו אותו לאמרו יתעלה לא תחמוד כסף וזהב עליהם. ומי שיעבור על לאו זה חייב מלקות. וכבר התבארו משפטי מצוה זו בשלישי מעבודה זרה (מה ע"א).

שלא יעלה על דעתנו שיש ממש באלילים

ספר מורה נבוכים לרמב"ם (חלק שלישי פרק לז):

לזאת היא הסבה בעצמה באסור הנאת צפוי נעבד ותקרובת עבודה זרה וכליה, מפני שננצל מן המחשבה ההיא, כי היתה אמונתם בהם בזמנים ההם גדולה מאד עד שהיו חושבים שיחיו וימיתו ושכל טוב ורע מאתם רוצה לומר הכוכבים, ומפני זה עשתה התורה חזוקים להסיר הדעת ההוא, בברית, ועדים, ושבועות חמורות, ובאלות הנזכרות, והזהיר להשמר לקחת דבר ממנה וליהנות בה, והודיענו השם יתעלה שאם יתערב מדמיה שום דבר עם ממון אדם, יאבד הדבר ההוא כל הממון ההוא ויכלהו, והוא אמרו: (דברים ז, כו) "ולא תביא תועבה אל ביתך וגו'", כל שכן שאין להאמין שיש בה ברכה.

הרש"ר הירש (דברים ז, כה):

פן תוקש בו. אל יהא מקום בתחום מחשבותינו לרעיון של קיום אלים אליליים, ולפיכך עלינו להרחיק מרשותנו ומחוג מחשבותינו את כל הקשור לפולחן האלילי. אל נחשוף את עצמנו לסכנה שיועם על ידי כך טוהר ידיעתנו את ה' ויתרופפו יחסינו אל האל היחיד.

להתרחק מכל הקשור לעבודה זרה

ספר החינוך:

שנמנענו שלא ליהנות מצפויי עבודה זרה, ואף על פי שהעבודה זרה עצמה אינה אסורה בהנאה, כגון המשתחוה לדבר שאין בו תפיסת יד אדם כגון הר או בהמה או אילן שאינם נאסרין בהנאה, אבל הצפוי שעליהם מכל מקום אסורים בהנאה שהוא בכלל משמשי עבודה זרה שאסורין, ועל זה נאמר: (דברים ז, כה) "לא תחמוד כסף וזהב עליהם ולקחת לך". ואף על פי שנאמר במקום אחר (דברים יג, יח) דרך כלל "ולא ידבק בידך וגו'", נתיחד לאו בצפוי לפי שיתנו עיניהם בו הפתאים.

משרשי המצוה כדי להרחיק כל ענין עבודה זרה וכל הנטפל לה.

דיני המצוה נתבארו בפרק שלישי מעבודה זרה.

ונוהגת בכל מקום ובכל זמן בזכרים ונקבות.

ועובר על זה ונהנה בצפויין ואפילו בכל שהוא חייב מלקות.

שמא ישתהה להסיר הציפוי ויימשך לעבודה זרה עצמה

בכור שור (דברים ז, כה):

לא תחמוד כסף וזהב עליהם. שעליהם, שהם מצופים זהב וכסף פן תוקש בו, שאם תשהם להסיר הכסף והזהב, שמא יגבר עליך יצר הרע בתוך כך ותוקש, כי עדיין בימי משה לא נכיס יצרא דעבודה זרה.


קישורים:

מצווה זו קשורה עם המצווה הבאה

מקורות נוספים:

שתפו ברשתות החברתיות

יש לכם מה להוסיף בנושא? נשמח שתשלחו אלינו

לא נמצאו מאמרים קשורים
דילוג לתוכן