תיב. שלא ליקח כופר להציל ממות הרוצח

במדבר לה:
לא וְלֹא תִקְחוּ כֹפֶר לְנֶפֶשׁ רֹצֵחַ אֲשֶׁר הוּא רָשָׁע לָמוּת כִּי מוֹת יוּמָת.

ספר המצוות לרמב"ם מצוות לא תעשה רצה:

היא שהזהירנו מקחת כופר להורג במזיד אבל ייהרג על כל פנים. והוא אמרו יתעלה (במדבר לה, לא) ולא תקחו כופר לנפש רוצח אשר הוא רשע למות. וכבר התבארו משפטי מצוה זו במכות.  

החיים והמוות בידי העשירים- חורבן הישוב

ספר החינוך:

שלא נקח כופר כלומר פדיון, ואפילו כל ממון שבעולם, להציל נפש הרוצח שלא להורגו, שנאמר (במדבר לה, לא): "ולא תקחו כופר לנפש רוצח אשר הוא רשע למות". 

שורש מצוה זו ידוע, שאם הורשו אדוני הארץ ליקח כופר מיד הרוצח, נמצא שכל הגדול מחברו ועשיר ממנו יהרגנו אם יחרה אפו עליו ויתן כפרו, ונמצא חרב איש באחיו, והישוב בטל. 

מדיני המצוה מה שאמרו זכרונם לברכה (כתובות לז ע"ב), שאפילו רצה גואל הדם לפוטרו, ואמר לדיין שהוא מוחל על דמו ושיקחו ממנו כופר אם ירצו, אינן רשאין ליקח הכופר ולא לפוטרו בכל ממון שבעולם, אלא יומת כמצות האל עלינו. ויתר פרטיה במסכת מכות. 

ונוהגת בזמן הבית, בזכרים ונקבות, שעכשיו בזמן הזה אין לנו עסק בדיני נפשות. ואמרי בכאן שנוהג איסור זה בנקבות, ואף על פי שהן אינן דנות, הענין הוא שאם אולי בזמן ההוא מחמת מלכות או סיבה אחרת יבוא ביד אשה ענין שישאלו ממנה להציל נפש רוצח בשביל ממון, שהיא מוזהרת משום לאו זה שלא ליקח ממון ויצילנו. 

ועובר על זה, בין איש בין אשה, ולקח כופר להציל הרוצח, עבר על לאו זה, ועונשו גדול מאד, כי הוא סיבה לאיבוד כמה נפשות מישראל.

אין תחליף למשפט האלוקי

הרש"ר הירש (ויקרא כז, כט):

כשם שיש רק אמת אחת, ואין להתפשר עמה ואין למצוא לה תחליף, כך אין להתפשר עם המשפט ואין לבקש לו תחליף.

הלכה זו שנויה בתורה במקומות רבים, כגון: "ולא תקחו כפר לנפש רצח" (במדבר לה, לא), "ולא תקחו כפר לנוס אל עיר מקלטו" (שם לב) ועוד, כדי לכלול בה את כל המקרים והעניינים, השונים זה מזה באופיים המשפטי.

אין מחיר לחיי אדם

הרש"ר הירש (שמות כא, כג):

לחיי בהמה יש תשלומים, אך לעולם אין תשלומים לחיי אדם: "ולא תקחו כפר לנפש רצח" (במדבר לה, לא). בו ברגע שאדם מתחייב בנפשו וחייו מסורים לדין שמים, – ודין זה חל עליו גם במקרה שהפשע עצמו אמנם נידון בדיני אדם, אך לא הנסיבות שבהן בוצע, – ברגע זה שוב איננו יכול להתחייב ממון. חומרת הפשע ומעלת כבוד האדם שאין דומה לה, ושהיא נפגעה קשות, הן באישיות הפושע והן באישיות הנפגע, אינן סובלות שידובר כאן בעסקי ממון.


קישורים:

מקורות נוספים:

שתפו ברשתות החברתיות

יש לכם מה להוסיף בנושא? נשמח שתשלחו אלינו

לא נמצאו מאמרים קשורים
דילוג לתוכן